Confruntarea clientului

Ce înseamnă înfruntarea în coaching ?

Unul dintre cele mai frecvente motive pentru care un manager își alege un anume coach este capacitatea acestuia de a-l înfrunta. Iată la ce mă refer.

Oricât de ciudat ar suna, fraza de mai sus s-ar putea traduce la fel de bine prin: te vreau dacă poți să-mi spui adevărul verde-n față. Dacă în cele mai bune momente ale mele îmi arăți adevărata dimensiune a autenticității și a onestității față de mine însumi și față de cei din jur. Dacă atunci când cred că totul e bine (dar, de fapt, nu e) tu ai puterea să-mi arăți că mă păcălesc pe mine însumi.

Pare dur așa cum o spun eu, dar, în esență, e vorba de vechea sinceritate.

  • Lupta cu sine

De ce e bine să fie așa? Pentru că mulți manageri își „pictează” propria realitate. Se conving că lucrurile sunt bine atunci când de fapt nu sunt.

De ce? De obicei pentru că le dă un plus de confort, într-o mare de încordări. Deoarece este mai convenabil așa, iar realitatea devine mai ușor de acceptat. Când te convingi pe tine însuți că lucrurile sunt bine așa cum sunt, „realitatea” devine ceea ce vrei tu să fie și asta îți dă senzația că totul este O.K. Ceea ce îți spui ție însuți de nenumărate ori (nu numai în gând, ci și vorbind cu alții) devine, cumva, o realitate.

  • Cum?

De cele mai multe ori, managerii ascund lucruri personale, precum cele legate de propria familie, de exemplu, ori motivele pentru care iau anumite decizii, emoțiile. Ei se concentrează mult prea mult pe procese și pe planuri, cifre, strategii, fără să se ducă la oameni îndeajuns de des. L-aș putea numi „sindromul omului singur”, al jucătorului, al celui care pariază pe deciziile sale și nu simte nevoia de a le spune și altora despre ele.

Iar acest gen de rol se traduce la nivel comportamental prin lipsă de comunicare și lipsă de ascultare. Culmea e că, în timp ce urci în ierarhia organizațională, nu comunici din ce în ce mai mult, ci invers, începând să crezi că oamenii trebuie să vină la tine. În timp ce, de fapt, tu trebuie să ai înțelegerea contextului de la cel mai mic la cel mai de sus angajat. Pentru că, dacă nu comunici, toți cei de sub tine vor începe să facă presupuneri. E reacția naturala.

  • Înfruntarea

Așadar, un coach care înfruntă face asta deoarece înțelege că, omițând anumite lucruri sau evitând să-i arate managerului cum este cu adevărat într-un anumit moment, îi va face cel mai mare deserviciu. E ca și cum, când ai merge la doctor, deși el ar descoperi că suferi de o boală gravă, ar alege să nu-ți spună. Sau ca atunci când părinții nu vor să recunoască faptul că propriii copii greșesc și vor să creadă că sunt perfecți. Poate fi o atitudine protectivă, dar în niciun caz una sănătoasă.

Menu