Secretele unui coach de succes

i-dont-know*acest articol a fost publicat anterior pe cariereonline.ro

O intrebare primita des de la studentii mei atunci cand isi incep „calatoria“ este: voi face bani din aceasta meserie? Cum reusesc sa integrez ce stiu si ce practic acum in noul mod de lucru? Si inca una mai delicata: ce bariere sau limitari sa respect pentru a nu intra in zone psihologice sau terapeutice.

Trebuie precizat ca sunt intrebari bune. Si actuale. Chiar si in 2015, cand numarul coachilor acreditati global a depasit 13.400, iar numarul de scoli s-a triplat. Plus că meseria asta devine din ce in ce mai potrivita intr-o piata care cauta o schimbare.

Raspunsul la intrebarile de mai sus nu e insa unul prea usor de dat. Neintelegerea contextului in care evoluam ne poate conduce catre un raspuns gresit, generalizat, fara o baza reala. Pana la urma, fiecare persoana are unicitate, atat in pregatire, cat si in experiente. Dar mai ales in capacitatea de a trece peste bariere interne, precum perceptii, credinte sau chiar valori, la care se adauga si influente externe, de genul mass-media, prieteni sau chiar familie.

Apoi, un lucru observabil este ca multi coachi – atunci cand vine vorba de a-si vinde serviciile – pun accent doar pe pregatirea capatata in scoala de formare, cu care se recomanda si despre care vorbesc permanent. In timp ce putini clienti potentiali au interes in acest gen de conversatie, majoritatea doresc sa inteleaga EXACT cum isi pot indeplini dorintele, daca persoana din fata este credibila si, mai ales, daca pe termen lung ei vor reusesi sa depaseasca problema curenta.

Daca ne uitam pe programele de formare, ele abunda in transfer de abilitati de coaching. Cu alte cuvinte, doar tehnicile de conversatie. Fara a aborda in vreun fel partea in care te ocupi de obtinerea unui proiect de coaching, si nici de ce este complet diferita abordarea in acest caz. Modelul sugerat este: practica individual, iar la un moment dat iti vei da seama ce clienti atragi. Si gata, ai succes. Doar ca nu e chiar asa.

Ofer mai departe niste exemple reale din experienta mea cu studentii, fara a vorbi despre cazurile mele personale. Am incercat sa inteleg cum reusesc studentii mei sa treaca de aceste obstacole si in final sa practice meseria pe care si-o doresc. Este important de spus ca oamenii despre care vorbesc sunt manageri seniori sau chiar antreprenori cu experienta, deci un prim element ar fi plaja de competente pe care deja le au.

Sa luam cazul unuia dintre ei, un manager din HR care lucreaza in platforma online de training global. Pe parcursul academiei, pe masura ce integra noi competente, el a cerut acces la programe de coaching online, devinind resursa pentru colegi de pretutindeni. Dupa un timp a aparut si oportunitatea ca el sa avanseze in functia de director de dezvoltare, ceea ce a si reusit. Intr-un an de lucru in platforma si chiar inainte de absolvire, managerul a aplicat si a obtinut acrediatarea ICF, lucru care ii ofera credibilitatea de care are nevoie.

Un alt student a inceput in platforma online sa practice coachingul cu un coleg dintr-o tara indepartata geografic si foarte exotica. In timp, acesta din urma – afland de specializarea studentului meu – solicita continuarea relatiei de peer coaching, insa de aceasta data platita. Asta imi arata ca in acest mediu de lucru, cu peste 4.000 de membri, unii iti pot deveni clienti si deci iti poti monetiza abilitatile recent dobandite inca dinainte de a absolvi.

Probabil mediul cel mai dedicat practicii este insa Mastermindul din Grecia. Fiecare student isi face planul de website in care va gazdui clienti, pentru a le raspunde la intrebari si a obtine proiecte viitoare. In decembrie, ei lanseaza varianta beta, iar acum se apropie de finalizare. Alegerea unui program nu este usoara in ziua de astazi, dar pana la urma ce conteaza este daca reusesti sa creezi ceva palpabil dupa ce termini. Or aceasta promisiune nu prea o face nimeni! Te invit sa urmaresti mesajele mele viitoare. In curand poti verifica singur aceste exemple de succes.

Menu