Trei obiective pentru antreprenori

Am fost invitat de Alex Gavriliu sa particip la o discutie pe teme legate de avantajele carierei intr-o multinationala – situatie in care probabil se gasesc multi tineri – si curajul de a incepe o afacere pe cont propriu.

A fost interesant, la intalnirea de luni, sa iau pulsul unui grup framantat de dileme, pe care intr-o mare masura le-am avut si eu, in urma cu circa 10 ani, atunci cand aventura mea abia incepea.

Voi descrie cele trei obiective de care vorbeam mai sus, din perspectiva proprie si as aprecia comentariile voastre pentru a intelege cat de mult seamana ce am trait eu cu experientele voastre curente.

Din ce am ascultat la intalnirea de luni seara, multi dintre noi avem foarte multe informatii la dispozitie, suntem tentati sa urmam diverse scoli de formare, care promit multe pana te inscrii si platesti, insa nu garanteaza obtinerea clientilor sau a contractelor. Nu vreau sa spun ca sunt inutile, insa as vrea sa va provoc la un exercitiu simplu: faceti un calcul inaintea oricarei decizii si fixati numarul de contracte necesare amortizarii acelei investitii. Din pacate, asa cum va relatam, moda sau orgoliul stau de prea multe ori la baza deciziilor de acest gen. Adesea, e vorba chiar de iluzia ca o diploma in plus te face mai bun.

UNU

Primul obiectiv tine de a fi calculat in decizii, nu doar entuziast sau visator. Acest prim calcul, ce se va constitui in directia pe care apuci dupa absolvire, va fi precum o parghie pentru reusita. Si apare o intrebare: stiu, din punct de vedere financiar, cam ce imi doresti si ce fac legat de oferta mea de servicii sau produse?

Este o vorba care spune ca oamenii care se plac, fac afaceri impreuna. Dar daca voi incerca sa ofer ce imi sugereaza altcineva doar din dorinta de a creste cat mai mult si mai repede, intr-o anumita masura acel serviciu nu provine din mine si nu-mi reprezinta calitatile si abilitatile.

Mai concret: esti bun la ceva (IT, de exemplu) daca te specializezi in acel domeniu si pui pasiune in a oferi servicii IT celor care sufera din lipsa lor. Atunci, poti spune bingo!, ai reusit. De multe ori, insa, se intampla ca o persoana calculata, rationala si buna la implementat proiecte si urmarit procese sa se apuce de vanzari, fara a avea abilitatile si comportmantele necesare in domeniu. Pe termen scurt ar putea functiona, insa contrazicerea propriilor inclinatii duce in timp la senzatia ca esti incomplet, nefericit.

DOI

Obiectivul numarul doi se numeste consecventa. Adica fii sincer cu tine si opreste-te la ce esti bun, nu te imprastia intr-o mie de directii si tactici, care in final, nu-ti vor aduce satisfactie. Chiar daca pare banal, ceea ce iti place sa faci cel mai mult, practicat intens, te va conduce catre realizare.

In cartea „Outliers”, tradusa la noi prin „Exceptionalii”, Malcolm Gladwell, descrie cateva exemple si ofera definitia Maestrului: 10.000 ore de practica.

TREI

Am lasat la sfarsit obiectivul cel mai greu de atins si anume: claritate

Cand lucrezi in vanzari stii ca ai doar cateva secunde ca sa faci o impresie puternica, ce iti asigura ulterior continuarea procesului. Ca antreprenor, ai tot atat timp sa convingi interlocutorul sau vizitatorul online.

Nu ai insa cum sa faci asta daca nu iti este clar cine esti, unde te duci si cum ajungi acolo.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>