Jurnal de calatorie – Vinitaly 2019

Recunosc ca am auzit discutii despre acest eveniment in urma cu un an cand vizitam Sicilia impreuna cu Zos si un grup de pasionati de vin, insa nu am perceput desfasurarea de forte si mai ales nivelul de reprezentare posibil. In fond, am crezut ca e doar un targ.

Dupa Sicilia a urmat si IWF, in toamna la Pullman, si nici acolo nu am reusit sa vizitez toate cramele si cooperativele prezente, cumva am gravitat pe la cele din Abruzzo, Sicilia si putin prin Campania.
Oricum, mai mult cu Raluca si impinsi de Gabi Filip, am mers si gustat spumantele traditionale, Franciacorta si nu numai, atunci am avut un fel de revelatie…mi-au placut mult si vinurile de langa Vesuviu, diferite clar fata de cele de Etna. Mai sunt doua zile pana cand ma voi reintalni cu ele, la Bucuresti de data asta.

Revenind la Vinitaly 2019, am plecat Sambata la pranz si am ajuns la Milano destul de rapid. De acolo ne-am urcat in tren si am coborat la Desenzano di Garda, locul de unde ne-am regrupat pentru atacarea obiectivului.

Mai erau cateva ore pana la cina asa ca am facut o tura, sau un girro cum se spune pe aici, pe malul lacului di Garda, splendid, curat si populat de lebede. Foamea se instaleaza repede, mai ales ca era si usor rece, asa ca hoinarind pe mal am dat de un restaurant cu peste, minunat pentru a testa niste vin alb de Friuli si un spumant rece de bun venit, inainte de fritto misto.

Seara se incheie in minunatul hotel, pe marginea piscinei ,cu 2 pahare de Lugano, soi local foarte fresh ce creste in zona Verona.

Drumul de a doua zi are ceva aventuri – grupul Club Sommelier de circa 25 de persone, necesita mai multe taxiuri, tren, autobuz pana la targ, si in final o super coada. Si aici Zos se ridica la nivelul asteptarilor, patrundem usor prin securitatea foarte stricta, si lasam in urma o protestatara care demonstra impotriva patronilor.

Ziua unu: pe crame, Villa Matilde Avallone din Campania, incepem cu un spumant brut metoda clasica din Anglianico, pe urma gustam Falerno obtinut din anticul Piedirosso impreuna cu Anglianico, si Falerno alb din Falanghina.

De aici mergem in Puglia, la Tenuta Viglione, crama bio predominant, gustam un Fiano 2017, Falanghina si surpriza en-primeur special pentru Romania Nero di Troia 2017, un vin amabil, 13g; interesant cum va evolua in sticla.

In Abruzzo mergem la Cascina del Colle, si degustam Zero Blanc, vin bio facut in absenta O2, Pecorino, dupa care incepem cu finalul, Negus, Mamuth si un ulei de masline bio excelent.Aceste vinuri minunate au un spate un nume care tinde sa devina o legenda in Abruzzo si nu numai, Vittorio Festa.
Asa ca mergem sa-l vizitam pe laureatul 2018, Food and Travel Italy.
La Marchesi De Cordano, el continua traditia ce incepe devreme la inceputul secolului 18, cu vinuri, pure,fara aditivi,cu vinificare moderna cu pelicula de CO2 si izolare de Oxigen.Procesarea se produce la temperaturi scazute, 4-6 grade si se stabilizeaza la maxim 10.

Profit de pauza de cafea, tigari si altele si impreuna cu Cosmin ne abatem pe la o crama care ne face cu ochiul, Emidio Pepe. Surpriza mare, vinuri realizate fara interventii, gustam vinuri nebaricate pana la 2001, fascinanta povestea, au verticale de vinuri incepand cu anii 1967…unic . Din spate ne zambeste chiar bunicul de 86 de ani, care inca coordoneaza activitatea in crama.

Plecam cu usor regret si la iesire, observ un stand micut, cu spumante si ceva aparatura sofisticata pe masa. Ne apropiem timid. Aici primim o lectie de prezentare, paharele trecute prin gaz. Gustam Brut, Brut Rose impreuna cu o capsuna, si marele final Pas Dose. Fausto Zazzara este numele artizanului delle bollicine, brandul Majgual. Senzationala incheiere de zi!

O parte din grup evadeaza pe urmele Julietei, eu ma inscriu pe o traiectorie conservatoare si raman cu nucleul care merge la cina undeva mai in munte.
Restaurantul ne suprinde cu bucate locale pe baza de polenta, paste cu salvie dar si Bisteca Florentina sau steak de cabbalo…pentru cei sensibili. Eu aleg vitel cu legume la gratar, dar salivez la bisteca de 1 kg pe care vecinii de masa il devoreaza, gust si realizez ce am ratat, gust desavarsit.

Apare si grupul rebel, si impreuna cu, Cosmin luam o sticla de rosu, pana atunci chinuindu-ma cu o bere, rece.

A doua zi bate la usa. Se anunta si mai scurta pentru ca trebuie sa prindem si avionul din Treviso de data asta, asa ca ne pregatim sufleteste.As folosi metafora maratonului pentru prima zi, a doua urma sa devina sprint.

Zos schimba ritmul si ne arata Lazio, rapid un singur vin, urmeaza Piemonte unde raman impresionat de crama Monferrato.
Incepem cu Ruche, vin indigen facut in zona Castagnole Monferrato, sol calacaros se pare adus de doi calugari din Franta si cultivat in jurul castelului. Recunoasterea DOCG pentru acest vin a venit in 2010, vin care poate fi baut in 3-5 ani.

Si nu puteam sa plecam fara sa bem Nuda, este un Barbera D’Asti DOCG Superiore semnat de Franco Morando si Luca Martini.

Dupa acest festin mergem in Sicilia unde salutam prieteni buni si ne oprim la Tenuta Lombardo pentru un spumant metoda charmat baut si acum un an, direct din autoclava.

Mergem repede si gustam si Amarone si inca cateva vinuri, dupa care primim mesajul de plecare.
Evident ca in drum mai zabovim un pic prin Sardegna la crama Olianas, baieti foarte tineri care ne prezinta cateva vinuri interesante locale, probabil ii vom vizita, oricum nu am vazut Sardegna.
Am ajuns la final, urmeaza trenul si avionul de intoarcere, insa ceva lipsea, si vazusem pavilionul diferit din prima zi.

Franciacorta, despre aceasta zona e vorba, era pozitionata chiar la intrare cu accesul pe 2 scari rulante. Am dat ultima tura acolo si nu am regeretat. Greu am reusit sa ne oprim la crama Quadra unde am gustat spumante traditionale de pana la 60 de luni, ultimul – Green Vegan Brut.
Ce pot sa spun in incheiere, este ca in 2020 daca voi merge imi voi dedica patru zile acestui fenomen numit Vinitaly…pentru ca merita.