Capcanele atasamentului fata de brand

Mirajul brand-ului e o poveste veche. Nu antică, ci cam de pe la începutul erei industrializării, iar la noi cam de vreo 20 de ani încoace. Foarte multe persoane se atașează de brandul companiei în care lucrează sau caută cu disperare un brand la umbrela căruia să se adăpostească. Cauți o astfel de umbrelă?

În principiu, nu e un lucru rău să vrei asta. E mult mai ușor să te prezinți ca fiind parte a unei corporații… completați voi. În cazul ăsta, puterea ta în vanzare, negociere sau pur și simplu propria prezentare crește considerabil. Un brand puternic în CV îți crește cota și îți deschide niște uși.

Ce mă sperie, însă, este IDENTIFICAREA persoanelor cu un brand care nu le aparține. De identificare putem vorbi doar în cazul celor care au inventat brandul și l-au construit. Da, ei au toate motivele să se identifice cu el, până la un punct. Le aparține.

M-am întâlnit de multe ori cu situația în care o persoană îmi spunea: vreau să devin independent, dar nu pot fără un brand. Și așa începea goana după francize sau după asocierea cu cineva mai puternic. Eventual cu un brand gata construit.

Asta m-a facut să constat că oameni buni și pregatiți se consideră fără valoare dacă nu au un brand în spate.

Și mă întorc la vorba lui Andrei Cohn, director de creație la Cohn&Jansen JWT, care spunea: „brand-ul începe cu tine”.

Da, e greu să-ți construiesti propriul brand, mai ales când ai complexul brandului pentru care ai lucrat sau pe care îl cauți cu disperare în altă parte, de obicei în afara ta.

Dar, oare se gândește cineva că mulți dintre cei care lucrează pentru multinaționale nu mai au nicio putere în momentul în care părăsesc organizația. Ce înseamnă asta?  Că au fost atât de atașați de brand-ul altora încât au uitat cu desăvârșire de al lor propriu sau de cine sunt ei.

Știu ca brandul e o zonă de confort, dar gândiți-vă a cui e de fapt? Ce ar însemna pentru voi o zonă de confort – să știți cine sunteți și ce puteți să faceți prin forțe proprii sau să stați sub o umbrelă care nu va aparține și va poate fi luată sau schimbată oricând?

Atunci când știi cine ești, te descurci în orice situație, te poți asocia cu oricine sau orice fără a-ți pierde identitatea, poți s-o iei de la capăt oricând. Pe scurt, ești liber.

About the author

raluca

©2017 Raluca Chinole