Coaching Summer School ’11

Și când vara se termină?

Anul acesta organizez o școală de vară pentru coachi. Punct și de la capăt.

Când am avut primul proiect din postura de coach executiv , înapoi în 2007, am intrat direct în el. Ca atunci când te urci în mașină și dai drumul la motor. Nu stai prea mult pe ganduri. Eram la școala de coaching CTI, în Polonia, și Andrew Atter (ex-managing partner la Marshall Goldsmith CEE) mi-a propus să intru într-un proiect de coaching la nivel de top management pentru Vodafone. Lucram împreună cu un alt coach . Dar a fost greu, fiindcă deși eram entuziast, nu eram și pregătit 100% pentru un proiect de o asemenea anvergură. De fapt, dacă stau să mă mai gândesc un pic, a fost foarte greu.

  • De ce acum?

Aceasta e probabil experiența care mi-a aprins în minte ideea de a face o școală de vară. Iar momentul de față mi se pare mai potrivit ca niciodată. Piața de coaching din România a crescut susținut în ultimii ani și numărul profesioniștilor din domeniu este din ce în ce mai mare. De la o comunitate, am ajuns la o breaslă în care oamenii nu se mai cunosc între ei pentru că numărul lor depășește nivelul la care fiecare știe pe fiecare.

Totuși, problema numărul 1 cu care ei se confruntă rămâne – sau crește – aceeași: monetizarea serviciilor. Coachilor le-a fost, le este (mai ales într-o piață în care numărul celor care oferă astfel de servicii e în creștere) și le va fi mereu greu să-și găsească clienți și să creeze sau să găsească proiecte.

Să fii un coach profitabil presupune în primul rând abilități de marketing, abilități tehnice, de sales și de prezentare. Trebuie să le explici potențialilor tăi clienți care e rezultatul coachingului și să știi cum să te adresezi audienței diferite cu care intri în contact.

  • Nu doar atât

Majoritatea coachilor își aleg domenii cu care sunt familiari: de exemplu, cei care au lucrat în IT oferă servicii de coaching industriei de IT. Nu e greșit, dar practic nu este de ajuns să te duci în aceeași industrie. Îți conferă un avantaj, o bază, dar e imposibil să te oprești aici. Dacă o faci, te auto-limitezi. Pentru că proiectele de coaching din organizații presupun modificări ale comportamentului lor de lucru (deci îți trebuie intelegere sectoriala) și, cel mai probabil, vei lucra, indirect, și cu cei de sub clientul tău.

Or, în școlile de coaching, accentul se pune pe abilități și mai puțin pe marketing in anumite sectoare și pe cum să devii profitabil. Desigur, abilitățile tale sunt cele care te vor ajuta să găsești clienți. Dar nu e de ajuns. În cazul meu, cel puțin, nu a fost.

  • Ce și cum?

Deci de ce o școală de vară pentru coachi? Pe scurt: deoarece coachii din România au nevoie de mai multă practică, de mai mult mentorat, de mai multă intelegere a zonei lor de competenta. Au nevoie să se cunoască mai bine între ei, să-și împărtășească experiențe și să fie conectați. Cum spuneam și mai sus, piața de coaching s-a omogenizat și cei care activează aici nu se mai știu între ei.

În plus, următoarea etapă a coachingului de la noi presupune ieșirea din sfera de confort a domeniului în care ai activat înainte de a fi coach. La I’Consultants deja avem studii de caz din diverse organizații și urmărim ca în cadrul școlii de vară să antrenăm participanții în direcția înțelegerii situațiilor din organizații.

Va fi o școală de perfecționare. Vor fi studii de caz și exerciții aplicate, plus sesiuni de coaching, simulări. Va fi ca o comunitate de practică. Scopul e simplu: organizațiile au nevoie de coachi pregătiți si in business, iar școlile de coaching nu oferă această perspectivă.

Printre coachii care vor veni să țină ateliere de lucru vor fi: Lisa Bloom, Sandra De Freitas, Alan Seale, Rareș Manolescu și mulți alții. Pălăria mea mai conține și alte surprize dar vi le spun pe parcurs :-). Stați pe-aproape.

Din Grecia, cu drag,

Șerban

 

Menu